Inspirasi Tanpa Batas

Ternyata Tidak Semua Ikan Mengandung Lemak Tinggi | Manfaat Minyak Ikan Part – 2

Kelompok ikan berlemak rendah misalnya kerang, lobster, bawal, gabus. Kelompok ikan berlemak medium contohnya rajungan, udang, ikan mas, sardin dan salmon. Sedangkan kelompok ikan berlemak tinggi contohnya mackerel, tuna, tawes, sepat dan belut.

0 36

Konten Sponsor

MINYAK IKAN, DHA, EPA, OMEGA 3 – Setiap tahun, berjuta-juta ton ikan ditangkap secara komersial untuk konsumsi di Indonesia. Akan tetapi, dibandingkan dengan negara-negara tetangga, Indonesia termasuk pemakan dan penghasil ikan yang relatif sedikit jumlahnya. Berdasarkan kandungan minyak/lemaknya, ikan dapat digolongkan menjadi tiga golongan yaitu ikan dengan kandungan minyak/lemak rendah (kurang dari 2%), ikan dengan kandungan minyak/lemak medium (2%-5%) dan ikan dengan kandungan minyak/lemak tinggi (6%-20%).

Kelompok ikan berlemak rendah misalnya kerang, lobster, bawal, gabus. Kelompok ikan berlemak medium contohnya rajungan, udang, ikan mas, sardin dan salmon. Sedangkan kelompok ikan berlemak tinggi contohnya mackerel, tuna, tawes, sepat dan belut. Walaupun lemak ikan dibagi tiga kelompok, secara keseluruhan ikan tidak digolongkan ke dalam kelompok bahan pangan yang tinggi lemaknya.

Salah satu jenis ikan  adalah  ikan tuna. Mereka yang makan ikan tuna dua sampai empat porsi ikan tuna setiap minggu memiliki 18% resiko lebih kecil mengalami sindrom ini dibanding mereka yang kurang konsumsi ikan tuna. (ya2n/webmd)

DHA adalah singkatan kepada docosahexaenoic acid. DHA tergolong dalam kumpulan essential fatty acid. Ini bermakna sumber utamanya tidak dikeluarkan oleh badan anda. Badan hanya mengeluarkan sedikit sahaja DHA. Bayi mendapat DHA dari susu yang diberi oleh ibunya. Sumber utamanya didapati dalam bentuk pemakanan.

60% otak manusia adalah diperbuat daripada lemak. Kebanyakan lemak ini pula diperbuat daripada DHA. Oleh itu DHA amat penting dalam pertumbuhan otak yang sehat.

Sumber utama DHA ialah dari ikan laut dalam seperti salmon dan ikan kod. Persediaan minyak ikan (fish oil) yang banyak dijual di farmasi-farmasi mengandungi DHA dan satu lagi bahan yang dinamakan EPA. DHA dan EPA membentuk Omega-3.

Sumber utama DHA lain termasuklah telur dan daging. DHA adalah bahan aktif minyak ikan. DHA dalam badan mungkin ditukar menjadi EPA.

Kebaikan utama dari pengambilan DHA ialah pertumbuhan otak yang cergas. Oleh itu ia penting dalam proses pembelajaran , pertumbuhan retina mata (penglihatan) yang baik, pertumbuhan saraf-saraf yang baik.

Kelebihan DHA dan Minyak Ikan

Kelebihan lain DHA dan minyak ikan (Omega-3 iaitu kombinasi DHA + EPA) ialah :

  • Mengurangkan triglycerides (lemak).
  • Mengurangkan risiko sakit jantung dan saluran darah tersumbat.
  • Menurangkan risiko tekanan darah tinggi.
  • Mengurangkan risiko tekanan perasaan (depression) dan alzheimer.
  • Mengurangkan risiko mendapat penyakit-penyakit lain seperti kencing manis (Type II), arthritis (sakit sendi), myocardial infarction, atherosclerosis dan juga kanser.

Bagaimanapun ada antara kajian yang melibatkan penyakit-penyakit ini belum memutuskan secara pasti kaitan antara DHA dan EPA dengan penyakit-penyakit tersebut.

Kanak-kanak yang mengalami keadaan attention-deficit-disorder didapati kurang kandungan DHA. Bagaimanapun, pertambahan dalam pengambilan DHA tidak memulihkan keadaan tersebut.

Pengambilan DHA oleh ibu mengandung atau kanak-kanak yang sedang membesar didapati dapat membantu dalam proses pembelajaran mereka. Kajian menunjukkan kanak-kanak yang diberi DHA mungkin lebih bijak. Pada masa ini terdapat susu formula yang mengandungi DHA.

Ia adalah langkah bijak memberi anak-anak kecil anda susu formula ini. WHO dan British Nutrition Foundation menyarankan pengambilan DHA sebanyak 20mg bagi setiap kilogram berat bayi anda. Untuk bayi yang tidak cukup bulan WHO menyarankan 40mg/kg pengambilan DHA.

Pengambilan minyak ikan (EPA + DHA) adalah baik untuk mereka yang ingin mengurangkan risiko-risiko penyakit seperti yang dinyatakan di atas. Pengambilan berlebihan minyak ikan yang diambil dari hati ikan (seperti Cod Liver Oil) semasa mengandung tidak digalakkan kerana ia mengandungi vitamin-vitamin A dan D yang tidak larut dalam air. (sehatan – Minyak Ikan Bantu ADHD-01 Jul 2004 16:13:31)

Tinggalkan pesanan

Alamat email anda tidak akan dipublikasikan.

Catatan Setelah Formulir Komentar